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miércoles, 6 de julio de 2011

Cuban and Foreign Researchers Give Prestige to Cucalambeana Folkloric Festival

Oral improvised poetry will never die because it is expanding geographically. Moreover, the celebration of the Cucalambeana Folkloric Festival in Las Tunas is a good example of its popularity, Cuban renowned poet, essayist, and literary researcher Virgilio Lopez Lemus support this statement.



Translation by Ernesto Gutierrez Pino

Las Tunas.- “The Cucalambeana Folkloric Party is a celebration of oral improvised poetry that should never end", stated the renowned poet, essayist, and literary researcher Virgilio Lopez Lemus, in this eastern city of Cuba.

The critic and translator addressed, during the Ibero-American Symposium on Ten-line Stanza and Improvised Verses, various edges related to this kind of rhyme, its birth in the fifteenth century, its evolution, and changes in its structure, as well as its important relationship with music and Hispanic identity.

"It is said a tradition is about to disappear, when there are many erudites of that verse (...), said Lopez Lemus and added “I’ve been writing ten-line stanzas for 20 years and there have been critics, people who have made valuable contributions, but there aren’t Cuban essayists, people who study this genre.

“Therefore, the tradition is a virgin, living, growing, expanding geographically, full of enthusiastic people”, emphasized the Philological Sciences Doctor.

The Argentine writer Abel Anibal Zabala also spoke of the payada- Spanish-Argentinean music precursor of tango- which was popular, decreased and revived again during the last two generations. On the latter, he noted the presence of a young Argentine payador (minstrel) Emanuel Gabotto, who is participating in the festivities here.

In this theoretical space, that defends the Iberian roots in the National Cultures of Latin America, there were several collateral activities, such as the launching of the book Esta carcel de aire puro (This Prison of Fresh Air), by Waldo Gonzalez and Mayra Hernandez, along with audiovisual materials Empinese una tonada (Sing a Rhyme), by Niuver Rodriguez Juan Manuel Herrera, and De parranda y bien alante (Enjoy in a Party), by Patricia Tapanes. Moreover, the multimedia El Cucalambe en la fiesta suprema (Cucalambe at the Supreme Folkloric Party), prize Cubadisco 2010.
The Colloquium also counted on the presence of Doctor in Historical Sciences Virtues Feliu and Professor Martha Esquenazi.

Cucalambeana Folkloric Party has an Interactive Forum on the Influence of the Cultural Processes in the Economic Change in Latin America, available at www.tunet.cult.cu, among other activities for children and people in general.


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Reconocidos investigadores cubanos y extranjeros prestigian la Jornada Cucalambeana
Ana Isa Vidal Díaz

Las Tunas- “Una fiesta de la décima que no debería acabarse nunca” así calificó el reconocido poeta, ensayista e investigador literario Virgilio López Lemus a la Jornada Cucalambeana, que se desarrolla en esta ciudad hasta el 3 de julio próximo.
El crítico y traductor abordó en el Coloquio Iberoamericano de la Décima y el Verso Improvisado diversas aristas relacionadas con la décima espinela, su nacimiento en el siglo XV, su evolución y cambios en la estructura, así como su relevante relación con la música y la identidad hispánica.
“Dicen que una tradición está a punto de desaparecer cuando aparecen los eruditos de esa estrofa (…) – expresó López Lemus-. Yo llevo 20 años escribiendo sobre la décima, y han surgido críticos, personas quienes han hecho valiosas contribuciones, pero ensayistas cubanos quienes se ocupen de estudiarla, no ha habido ninguno más.
Por lo tanto, la tradición está virgen, viva, creciente, expandiéndose territorialmente, llena de gente entusiasta – sentenció el también Doctor en Ciencias Filológicas -, la décima no es transmisora de identidad: es identidad.”
El escritor argentino Abel Aníbal Zabala también compartió su aguda mirada prospectiva sobre “el arte payadoril rioplatense”, la cual parte de “una mirada retrospectiva, del esplendor que tuvo en una época, el porqué decayó, cómo se revitalizó, al igual que los aportes de las dos últimas generaciones.” Sobre estas últimas, señaló la presencia de un joven payador argentino, Emanuel Gabotto, quien participa aquí en los festejos.
En este espacio teórico, que defiende en su decimoséptima edición la presencia de Iberia en las culturas nacionales de Latinoamérica, se presentó el libro Esta cárcel de aire puro, de Waldo González y Mayra Hernández, junto a los audiovisuales Empínese una tonada (Niúver Rodríguez y Juan Manuel Herrera) y De parranda y bien alante (Patricia Tápanes). Igualmente, se mostró la multimedia El Cucalambé en la fiesta suprema (Premio Cubadisco 2010). Al coloquio también asisten la doctora en Ciencias Históricas Virtudes Feliú y la profesora Martha Esquenazi.
La Jornada Cucalambeana promueve el Foro Interactivo Influencia de los procesos culturales en el cambio económico de la región latinoamericana, disponible en www.tunet.cult.cu; el concurso de improvisación Justo Vega; la canturía Colorín, protagonizada por los niños, los espectáculos nocturnos, otros espacios.

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